در آیین رونمایی از مستند «داستان امر و نهی» مطرح شد

چرا سینما بی خاصیت شد؟ | پیامدهای مظلوم کشی در دهه 60

در مراسم رونمایی از مستند داستان امر و نهی کارشناسان و مستندسازان  از پیامدهای افراط و تفریط های انجام شده در دهه 60  سینما  گفتند.
در مراسم رونمایی از مستند داستان امر و نهی کارشناسان و مستندسازان از پیامدهای افراط و تفریط های انجام شده در دهه 60 سینما گفتند.
کد خبر: ۱۳۹۹۸۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، امروز آیین رونمایی از مستند داستان امر و نهی در ساختمان شهدای رسانه برگزار شد، مستندی که توسط محمد هادی نعمت، کارگردانی شده است و به گوشه ای از مسائل سینما در دهه 60 و 70 می پردازد. در  این مستند سعی شده  چگونگی حذف برخی  چهره های سینما و پیامدهای این ماجرا روایت شود.

به عبارت دیگر  سازندگان این مستند بر این باور هستند که  در دهه 60  برخی تصمیم گیری  و کنش ها تحت تاثیر التهاب و هیجانات بسیاری رقم خورده است و آنها در مستند داستان امر و نهی پای سخنان هنرمندان و فعالان دهه 60 و 70 نشسته اند تا از زبان اهالی هنر درباره افراط و تفریط های صورت گرفته بیشتر بشنوند.

البته این فیلم شباهت های به فیلم مستند برزخی ها دارد که مدتی پیش در سینما حقیقت اکران شد و به چنین مباحثی پرداخت. با این حال عوامل فیلم معتقدند ساخت این مستند زودتر از  برزخی ها شروع شده است.

افزون بر این شباهت می توان گفت یکی از ضعف های داستان امر و نهی این است که  عوامل فیلم برای بررسی این مساله به گفت وگو با چند کارشناس بسنده کرده و از کنار برخی مسائل و شخصیت ها به آسانی عبور کرده اند.

البته استفاده از نظرات برخی کارشناسان را نیز باید از نقاط قوت این مستند به حساب آورد.

در این مستند با ضیاء هاشمی، رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما؛ علی سرتیپی، تهیه کننده آثار سینمایی؛ جمال ساداتیان، تهیه کننده سینما؛ مهدی کلهر، اولین مسئول دولتی سینما بعد از انقلاب؛ عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و رضا برجی، مستند ساز گفت وگو شده است.

از اکران تا انتقاد

آیین رونمایی از مستند داستان امر و نهی دیروز با حضور برخی عوامل فیلم و افرادی مانند محمدتقی فهیم منتقد سینما و جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف برگزار شد و در پایان کارشناسان و عوامل فیلم به برخی پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما  پس از اکران فیلم به بیان برخی مسائل در خصوص سینمای ایران و تاثیر برخی افراد در ایجاد شرایط سینما پرداخت.

آن طور که او توضیح داد ریشه های  آنچه را که این روزها سبب بی خاصیت شدن سینما شده است، باید در سال های ابتدایی انقلاب جست وجو کرد.  

به گفته فهیم، در آن سال ها در حق بسیاری از عوامل سینما ظلم شد و به قول معروف حق خوری، مظلوم کشی و حذف افراد اتفاق افتاد. افرادی که برخی از آنها می توانستند در خدمت انقلاب باشند.

به عبارت دیگر برخی کارشناسان معتقدند وقتی این افراد از سینما کنار گذاشته شدند جایگزین مناسبی نداشتند به همین دلیل افرادی جایگزین آنها شدند که به نوعی زمینه را برای نابودی سینما فراهم کردند.

این منتقد سینما برای نمونه به مخملباف اشاره کرد و گفت: این روزها مخملباف به عنوان سرباز اسرائیل فعالیت می کند و پیش از آن نیز آنارشیست بود. در واقع در نتیجه فعالیت این شخص عنصری مانند سرگرمی از سینما حذف شد.

به این ترتیب می توان گفت چنین رفتارهایی سبب شد که سینما مخاطب های خود را از دست بدهد و تاثیر گذاری لازم را نداشته باشد.

چرا سینما بی خاصیت شد؟ | پیامدهای مظلوم کشی در دهه 60

جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در این مراسم درباره امر به معروف سخن گفت و افزود: نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد که فقط حدود 13 درصد از مردم درک درستی از امر به معروف و نهی از منکر دارند و از این طریق به یاد قیام عاشورا می افتند.

او درباره مسائلی که سبب چنین شرایطی نیز شده است، عنوان کرد: مسئولان به خودشان امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند و به این مساله در حد شعار توجه می کنند. به همین دلیل مانع  این مهم می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها